U kunt een groot deel van uw medicatie direct via de apotheek herhalen, 24 uur per dag. Dit kan telefonisch via het speciale aanvraagnummer, via de website of via de app. Of u uw medicatie wel of niet kunt herhalen via de apotheek kunt u zien aan het etiket op het de verpakking. Op het etiket staat dan een herhaalnummer. Dit herhaalnummer bevat 10 cijfers, bv 1234.5678.90. Indien het etiket geen herhaalnummer heeft dient u een recept via de arts aan te vragen of een herhaalrecept in te leveren.
Recepten van de specialist en geneesmiddelen die u voor het eerst krijgt zullen bv. geen nummer krijgen.
Wat zijn de voordelen:
- Het is eenvoudig, u volgt simpelweg de aanwijzingen op.
- Er zijn telefonisch geen wachttijden.
- U hoeft geen moeilijke medicijnnamen op te lezen.
- U hoeft alleen het herhaalnummer en uw geboortejaar in te toetsen.
Wanneer ligt uw medicatie klaar?
Indien u uw medicatie voor 12:00 herhaald, dan ligt uw medicatie de volgende werkdag na 12:00 klaar.
Indien u uw medicatie na 12:00 herhaald dan ligt uw medicatie 2 werkdagen later na 12:00 klaar. Dit is nodig, omdat de apotheek eerst verwerkingstijd nodig heeft van de herhaling. Nadat het verwerkt is moet de huisarts het eerst nog goedkeuren voor de apotheek het kan afleveren. Wanneer uw huisarts op vakantie is kunt u dus nog steeds uw medicijnen herhalen via de apotheek.
Hoe herhaalt u uw medicatie?
Telefonisch:
- Zorg dat u de geneesmiddelverpakking met de herhaalnummers bij de hand heeft.
- Bel 0850046451 (lokaal tarief) en volg simpelweg de aanwijzingen op.
- De computerstem zal u ten slotte vragen of u nog meer recepten wilt herhalen. Als u geen herhaalrecepten meer wilt aanvragen, kunt u ophangen.
App/website
- Log in op de website/app.
- Klik op medicatie bestellen.
- Volg de aanwijzingen op.
Soms krijgt u een andere verpakking van uw medicijnen dan u gewend bent, de huisarts heeft daar geen invloed op.
Dit kan doordat:
- het patent verlopen is en andere fabrikanten ook het middel mogen maken. Die kunnen dat dan een stuk goedkoper, maar zijn wel van dezelfde kwaliteit;
- de zorgverzekeraar bepaalde prijsafspraken heeft gemaakt met fabrikanten, waardoor de apotheek de contractverplichting met de zorgverzekeraar heeft om dit preferente middel af te leveren;
- er leveringsproblemen zijn en er daardoor een alternatief geleverd moet worden.
De apotheek denkt graag met u mee! De apotheek kijkt bij elke aflevering welke middelen beschikbaar zijn op de markt, welke leverbaar zijn en welk middel voor de zorgverzekeraar de voorkeur heeft. Heeft u toch nog vragen over uw medicatie m.b.t. bovenstaande? Neem dan altijd contact met uw apotheek op. Het heeft geen zin uw huisarts/assistentes hierover te benaderen!